Bardzo popularną formą wsparcia przedsiębiorców w ramach tzw. tarczy antykryzysowej jest pożyczka w wysokości do 5000 zł z urzędu pracy wypłacana jednorazowo, po podpisaniu umowy. Okres jej spłaty nie może przekroczyć 12 miesięcy, przy czym rozpoczęcie spłaty pożyczki będzie następowało po trzymiesięcznym okresie karencji.
Pożyczka wraz z odsetkami na wniosek mikroprzedsiębiorcy podlega umorzeniu pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
Pomocna przy ubieganiu się o ww. wsparcie będzie z pewnością instrukcja jak wypełnić wniosek o pożyczkę z urzędu pracy.
Wniosek można wypełnić bez wychodzenia z domu, korzystając z platformy Praca.gov.pl. Cały proces jest intuicyjny. Wyjaśniamy jak krok po kroku wypełnić wniosek.
1. W Praca.gov.pl przejdź do grupy usług „Tarcza antykryzysowa”
2. Wskaż usługę – „Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy”
3. Wybierz właściwy powiatowy urząd pracy
Wybierz powiatowy urząd pracy właściwy ze względu na siedzibę przedsiębiorcy. Lista powiatowych urzędów pracy, do których możesz wnieść wniosek w postaci elektronicznej znajduje się również w Praca.gov.pl.
4. Skompletuj dokumenty
Skompletuj dokumenty, które należy dołączyć do wniosku. Potrzebne będą:
• umowa pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, wg określonego wzoru;
• kopia pełnomocnictwa (o ile dotyczy).
Umowę możesz pobrać na Praca.gov.pl
Co ważne, aktualnie „Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19” jest integralną częścią wniosku składanego online więc nie trzeba go załączać jako pliku w formacie xls.
Załączniki do wniosku przygotuj w postaci elektronicznej, zwracając uwagę aby wielkość pojedynczego dokumentu nie była większa niż 1 MB a łączny rozmiar przesyłanego wniosku wraz z załącznikami nie był większy niż 24 MB
5. Uzupełnij dane przedsiębiorcy
Uzupełnij informacje dotyczące miejscowości składania wniosku, danych identyfikacyjnych przedsiębiorcy, adresu siedziby oraz danych kontaktowych. Wszystkie pola są obowiązkowe do
wypełnienia. Szczególnie ważne jest wprowadzenie danych kontaktowych, ponieważ w przypadku ewentualnych wątpliwości umożliwią one powiatowemu urzędowi pracy szybkie skontaktowanie się z przedsiębiorcą bez konieczności wizyty w urzędzie pracy.
6. Wprowadź reprezentanta przedsiębiorcy oraz właściwą treść wniosku
Określ reprezentanta przedsiębiorcy. W przypadku jeżeli posiadasz więcej niż jednego reprezentanta wybierz przycisk „Dodaj”, który umożliwi dodanie kolejnego reprezentanta do wniosku. W przypadku mikroprzedsiębiorcy, który nie zatrudnia pracowników, należy prowadzić dane przedsiębiorcy.
7. Wprowadź właściwą treść wniosku
Określ kwotę pożyczki o jaką się ubiegasz. Pamiętaj, nie może ona przekroczyć wartości 5 000 zł. Następnie podaj numer rachunku, którym posługujesz się w prowadzonej działalności gospodarczej oraz stan zatrudnienia w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy na dzień 29 lutego 2020 r.
W przypadku mikroprzedsiębiorcy, który nie zatrudnia pracowników, w polu „Stan zatrudnienia w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy w dniu 29.02.2020 r.” należy wprowadzić 0,00.
8. Złóż oświadczenia
W kolejnym kroku złóż oświadczenia że: zapoznałeś się z zasadami ubiegania się o środki Funduszu Pracy na uzyskanie pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy, wszystkie informacje zawarte we wniosku oraz dane zamieszczone w załączonych dokumentach są prawdziwe, jesteś mikroprzedsiębiorcą w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2019 r. poz. 1292), prowadziłeś działalność gospodarczą przed dniem 1 kwietnia 2020 r., nie otrzymałeś nigdy pożyczki przyznawanej na podstawie art. 15zzd ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, nie złożyłeś Wniosku o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy przyznawanej na podstawie art. 15zzd ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych w innym powiatowym urzędzie pracy, niż wskazany we wniosku, zobowiązujesz się do wykorzystania środków pożyczki zgodnie z jej przeznaczeniem.
Informacje zawarte we wniosku oraz oświadczeniach muszą być zgodne z prawdą i odpowiadać aktualnej sytuacji, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
9. Dołącz załączniki
Do wniosku dołącz następujące załączniki:
• umowę pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, wg określonego wzoru (plik w formacie pdf) – wystarczy załączyć „gołą” umowę (czyli sam jej wzór w pliku pdf bez żadnego wypełniania), gdyż jak wynika z wyjaśnień resortu pracy przedsiębiorca, składając dokumenty w postaci elektronicznej i podpisując paczkę kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym, podpisuje w sposób elektroniczny komplet dokumentacji;
• kopię pełnomocnictwa (o ile dotyczy) – przykładowy wzór pełnomocnictwa można pobrać TUTAJ.
Aktualnie do wniosku już nie należy dołączać odrębnego pliku excela „formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19”, gdyż obecnie wspomniany formularz stanowi integralną część wniosku.
W pytaniu o pomoc publiczną wykazujemy zwolnienie z ZUS (pod warunkiem, że otrzymaliśmy już decyzję o zwolnieniu). Nie wykazujemy tu natomiast świadczenia postojowego, gdyż nie jest ono pomocą publiczną.
10. Wprowadź informacje o osobie składającej wniosek
Uzupełnij informację o osobie uprawnionej do składania oświadczeń woli w imieniu Przedsiębiorcy.
Jeżeli osoba uprawniona posiada pełnomocnictwo, zaznacz pole „Dla osoby składającej wniosek wymagane jest pełnomocnictwo” oraz załącz pełnomocnictwo. Po wypełnieniu formularza, wybierz
przycisk „Dalej”.
11. Zweryfikuj konto użytkownika na platformie Praca.gov.pl
Jeżeli posiadasz konto użytkownika na platformie Praca.gov.pl, wybierz opcję „Mam już konto w module praca.gov.pl” i podaj numer PESEL w celu zalogowania się do modułu. Jeżeli jeszcze nie posiadasz konta, wybierz opcję „Zakładam konto w module praca.gov.pl” i postępuj zgodnie z wyświetloną instrukcją.
12. Podpisz dokumenty
Wybierz rodzaj podpisu elektronicznego, którym opatrzysz umowę oraz wniosek wraz z załącznikami – kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpis zaufany.
W przypadku wybrania podpisu zaufanego, zaakceptuj informację o przekierowaniu do platformy zewnętrznej, wprowadź login i hasło bezpośrednio w Profilu Zaufanym lub uwierzytelnij się poprzez innego dostawcę tożsamości – bank lub operatora pocztowego, podpisz wniosek i wyślij do właściwego powiatowego urzędu pracy.
13. Zakończenie obsługi wniosku
Ekran Podsumowanie zawiera potwierdzenie, że wniosek został wysłany do powiatowego urzędu pracy. Naciskając przycisk „Podgląd” możesz zobaczyć wypełniony wniosek. Naciskając przycisk „Zapisz” możesz zapisać przesłany wniosek we wskazane miejsce. Przycisk „Zakończ” kończy proces składania wniosku.
14. Informacje o wniosku dostępne na koncie klienta Praca.gov.pl
Jeżeli chcesz upewnić się, że wniosek został przesłany do powiatowego urzędu pracy możesz zalogować się do konta klienta w module Praca.gov.pl.
Zaloguj się np. przez login.gov.pl (Profilem Zaufanym).
Po poprawnym zalogowaniu na zakładce „Sprawy” możesz dokonać podglądu przesłanego wniosku (PSZ-PKDG).
Możesz zapoznać się również z Urzędowym Potwierdzeniem Przedłożenia (UPP), który stanowi potwierdzenie dostarczenia wniosku elektronicznego do urzędu pracy.
Dziękuję. Bardzo przydatny materiał.